mandag den 29. august 2016

Rabarbermarmelade med ingefær - vejen til morgenmadsglæde

Min mormor har ikke altid været til de store udfoldelser i køkkenet. Fra min barndoms besøg hos hende og min morfar husker jeg kun én ret: Paprikagryde - du ved, den med kød, cocktailtomater og fløde i herlig gryderetlig forening.

De seneste år er hun dog begyndt at eksperimentere mere i køkkenet, og det er indtil nu kun faldet ud til den positive side.

Syltning har hun til gengæld længe haft styr på, og hendes rødbeder er en fast bestanddel af frokostbordet.
Sidste år introducerede hun mig for et nyt skud på stammen: Rabarber/ingefær-marmelade, og føj det er godt! Sødt og sommer med et lille bid.

Jeg bruger den om morgenen og smider en skefuld på min almindelige yoghurt for at gøre den lidt mere spændende, og sådan får et glas hurtigt ben at gå på, derfor måtte jeg selv i krig med marmeladeproduktionen.

Opskriften er lidt på gefühl og kan tilpasses ens søde tand og ingefærglæde:

Til ca. 1 syltetøjsglas

3-4 rabarberstilke i små tern 
1 spsk. vand
75-100 g. sukker
En klump frisk ingefær - svarende til en skefuld eller to. Det kan enten rives fint eller skæres i små tern efter smag
Evt. et par skefulde syltet ingefær i små stykker
Lidt citronsaft 
Evt. lidt vanillesukker

Hele molevitten (undtagen den syltede ingefær) bringes i kog i en gryde og simres, til det har den ønskede tekstur - ca. 15 minutter. Jo længere det, koger des mere ensartet en marmalade får man.
Smag evt. til undervejs med mere sukker/ingefær, og hvis man er rigtig ingefærglad, kan man tilsætte lidt syltet ingefær i stykker til sidst.
Hældes på skoldede sylteglas - eller glas skyllet i atamon.

Så er du klar til et tilføje en skefuld sommer til brødet, yoghurten eller hvad du ellers har lyst til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar