torsdag den 8. september 2016

Om morgenboller og eftermiddagsmad

Jeg kan virkelig godt lide brød! - Den slags med gluten der spises med smør og det hele.
Det har jo nærmest været en synd at stå ved de sidste par år, men det ændrer efter min mening ikke på, hvor herligt nybagt brød med smør smager!

Ikke dermed sagt, at jeg fylder mig med toastbrød og krydderboller. Nej, jeg er som mange andre danske børn opdraget med rugbrød som en fast bestanddel af frokosten, og det skal man bestemt ikke kimse af. Min lillebror og jeg har imidlertid nok egenhændigt spist os igennem en lastvogn-fuld af jubilæumsboller, kerneboller, yoghurtboller og hvad Kohberg og Schulstads påhit ellers hed den gang vi gik i skole... Rutinen hed sig gerne, at det var det første man gjorde, når man kom hjem fra skole om eftermiddagen - smed tasken og gik i køkkenskabet efter en bolle, der blev ristet, smurt med smør og belagt med ost eller pålægschokolade. (Da min lillebror ramte teenageårene, kunne rutinen gennemføres nærmest inden jakken var lagt, og én bolle blev hurtigt til flere som oftest blev indtaget under tilberedning).

Nu er det efterhånden nogle år siden jeg har gået i skole på den der 8-16 måde, og frokosten på mit arbejde er så enorm, at jeg for det meste kan klare den uden mellemmad frem til aftensmaden.
Men brødet har stadig en fast plads i min weekendmorgenmad. Imidlertid synes jeg efterhånden, at det meste supermarkeds-brød smager mig ret kedeligt - og jeg kan nok heller ikke se mig helt fri for at være blevet ramt lidt af den der pokkers sundhedsbølge... Så nu bager jeg selv det meste af mit brød - eller det vil sige, at det oftest bliver til boller.

Opskriften er meget på slump og efter princippet om køleskabshævning (gerne natten over) og hvad der er i skabene.
Det er den slags boller, der findes et utal af opskrifter på online under navne som bruserboller, langtidshævede boller og grovboller.

Alt efter pladsen i fryseren og i køleskabet tager jeg oftest udgangspunkt i 9 dl koldt vand.

10-15 g. gær røres ud i en sjat vand og resten tilsættes
2-3 tsk salt tilsættes sammen med en tsk. sukker og en sjat olie
Mel og evt. kerner eller gryn tilsættes under omrøring til dejen har konsistens som sejt tyggegummi - det plejer at være en god test at give slip på røreskeen, og hvis den kan stå selv i dejen, er konsistensen nogenlunde.




Mht. mel går jeg efter 1/2-2/3 hvedemel og 1/3-1/2 groft mel, kerner og gryn.
Jo grovere dejen, er des dårligere er hæveevnen, så der kan man vælge at opjustere med lidt ekstra gær.
Jeg putter i, hvad jeg lige har på lager af groft mel - grahamsmel er en klassiker, og lige pt er jeg ret glad for Meyers grove purpurhvede (lille pose på billedet).
Indimellem har jeg kogt en dl. hvedekerner og hældt i, andre gange får dejen et skud blandede kerner/frø (som lyserød pose fra Urtekram på billedet) og i mangel af andet en håndfuld havre- eller ruggryn.

Som du nok fornemmer, er det nærmest kun fantasien, der sætter grænser - en sjat yoghurt kan erstatte lidt af vandet, og revet gulerod eller æble giver endnu mere saft, lidt farve og sødme.

Jeg rører gerne dejen sammen om aftenen og smækker den på køl natten over. Næste morgen klatter jeg den ud på en bageplade med to skeer og lader bollerne stå og småhæve, mens de får stuetemperatur, og ovnen varmer op.
Denne portion plejer at give mig 1-1,5 bageplade med boller i morgenmadsstørrelse.
Bollerne bages 15-20 minutter i ovnen ved 200-225 grader.

Jeg laver som sagt gerne en ordentlig portion, for min kæreste lærte mig et smart tip, da vi flyttede sammen. Boller (og andet brød) smager jo uagtet bedst i nybagt version og bliver hurtigt lidt tørt og kedeligt på dag tre. Samtidig er det vel de færreste, der gider at stå og smække en dej sammen hveranden dag. Men, men, men, har man en fryser, en mikroovn og en brødrister, så er man godt stillet:


Bollerne kan nemlig snildt fryses, når de er kølet af, og når man så vågner krøllet og med søvn i øjnene lørdag morgen, snupper man en bolle fra posen i fryseren, giver den et minut i mikroen og en gang på brødristeren (netop tid nok til at brygge en kop kaffe), og så er der lune morgenboller hurtigere, end man kan sende manden til bageren!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar